اخبار و حوادث مهم اتحادیه انجمن اسلامی مدرسه انقلاب اسلامی
به وبلاگ من خوش آمدید

Alternative content


آمار مطالب

کل مطالب : 17
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 23
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 23
بازدید سال : 23
بازدید کلی : 358
روز جهانی جهانگردی

روز جهانی جهانگردی

روز جهانی جهانگردی

تاریخچه روز جهانگردی

در سال 1964 از طرف سازمان ملل و براساس پیشنهاد كنفرانس بین‌المللی ترانسپورت و جهانگردی آن سازمان در رُم تعریفی برای جهانگردی به تصویب رسید كه بدین شرح است: فرآیندی كه شخص یا گروهی به منظور تفریح، بازدید از نقاط دیدنی، معالجه، مطالعه، تجارت، ورزش و یا زیارت به كشوری غیر از كشوری كه در آن اقامت دارند، سفر كنند؛ مشروط براینكه حداقل مدّت اقامت آنها از 24 ساعت كمتر و از شش ماه بیشتر نباشد.

تلاش در جهت كاهش وابستگی اقتصادی كشور به در آمدهای نفتی و استفاده بهینه از منابع طبیعی كشور از اهداف اساسی برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. این أَمر مستلزم گسترش سایر فعالیتهای ارزآور مانند جهانگردی و ایرانگردی است.

 

زمینه تاریخی جهانگردی

پدیده مسافرت از محلّی به محلّی و از كشوری به كشوری دیگر، بدون آنكه قصد مهاجرت یا اقامت مستّمر یا اشتغال به كار در بین باشد، در حال حاضر به عنوان جهانگردی خوانده می‌شود. در گذشته‌های دور مردان جسوری كه سیّاح خوانده می‌شدند، نظیر “ابن بطوطه”، “ناصر خسرو”، “ماركوپولو” و... برای اقناع حسّ كنجكاوی یا به دلایل مذهبی و یا شناخت آنچه كه در نقاط دیگر جهان می‌گذرد و آشنایی با منش‌ها و رفتار مردمان مختلف جهان، بار سفر می‌بستند. از طرف دیگر قرن‌ها پیش از میلاد مسیح فینیقیها كه مردمی تجارت پیشه بودند از طریق دریا و زمین برای عرضه و فروش محصولات خود و خرید اجناس و محصولات دیگران اقدام به سفر می‌كردند و این شجاعت و استقبال از خطر آنان، راه را برای اشاعه تمدن و گسترش فرهنگ اقوام مختلف و آشنا ساختن آنها با یكدیگر گشود.

اصطلاح جهانگرد(Tourist) از قرن نوزدهم معمول شد. در آن زمان اشراف‌زادگان فرانسه برای تكمیل تحصیلات خود، اقدام به مسافرت می‌نمودند که به آنها توریست گفته می شد؛ بعدها در فرانسه این اصطلاح در مورد كسانی به كار رفت كه برای سرگرمی و وقت گذرانی و گردش به فرانسه سفر می‌كردند. به مرور زمان با تعمیم بیشتر به كسانی اطلاق شد كه اصولاً به منظور وقت‌گذرانی و گردش به سفر می‌رفتند. از همان زمان توریسم و توریست به مسافرینی گفته شد كه هدف آنها استراحت، گردش، سرگرمی و آشنایی با مردم بود؛ نه كسب درآمد و اشتغال به كار. در زبان فارسی دو واژه جهانگردی و جهانگرد، جای توریسم و توریست را گرفت.

توسعه جهانگردی و پیشرفت آن زمانی شروع شد كه از یك سو قوانین و مقرارتی در زمینه حق مرخّصی برای كارمندان و كارگران به مرحله اجراء در آمد و از طرف دیگر بالا رفتن سطح زندگانی مردم در كشورهای صنعتی، امكان مسافرت را ایجاد كرد. این دو عامل همراه با حسّ كنجكاوی آنان نسبت به وضع زندگی و پیشرفت سایر ملل بود كه به توسعه جهانگردی كمك شایانی كرد. علاوه بر اینها افكار روشنفكران در مورد بهبود بخشیدن به وضع كلّی اجتماعی خود و ضرورت دوری از محیط كار و فشارها و ناراحتی‌های عصبی ناشی از تكامل و توسعه صنعتی و اشاعه زندگی ماشینی، همگی باعث شد كه جهانگردی به عنوان یك پدیده اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

 

انواع جهانگردی

جهانگردی بر حسب اغراضی که مردم به جهت آن سفر میکنند، دارای اقسام ذیل است:

1- جهانگردی تفریحی؛ افراد یا دسته‌هایی را شامل می‌شود كه با هدف تفریح، استراحت، گذراندن تعطیلات از سرزمین خود به سفر می‌روند.

2- جهانگردی درمانی؛ شامل افرادی می‌شود كه برای استفاده از تغییرات آب و هوا، با هدف پزشكی و درمانی و استفاده از آبهای معدنی، اقدام به مسافرت می‌كنند.

3- جهانگردی فرهنگی؛ که در آن افراد برای آشنایی با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاریخی و مطالعه علمی، اقدام به سفر می‌كنند.

4- جهانگردی مذهبی؛ هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و ...

5- جهانگردی ورزشی؛ كه هر نوع مسافرتی را كه به منظور فعالیتهای ورزشی انجام می گیرد، شامل می‌شود؛ مانند كوهنوردی، شكار، شركت در مسابقات و تماشای مسابقات و...

6- جهانگردی تجاری؛ مثل مسافرتهایی كه افراد برای شركت در بازارها و نمایشگاهای كالا و صنایع تأسیسات كارخانه‌ای و نظایر آن انجام می‌دهند.

7- جهانگردی سیاسی؛ مسافرت به منظور شركت در جشن‌های بین‌المللی و مراسم خاص و كنگره‌ها و كنفرانسها را جهانگردی سیاسی می‌گویند.

 

توسعه جهانگردی برای رشد اقتصادی و اجتماعی

جهانگردی دارای خاصیّت ویژه‌ای است كه می‌توان آن را به منزل? نیروی محرك توسعه اقتصادی در تمام كشورها محسوب داشت. هیچ كشوری را نمی‌توان یافت كه فاقد مواد اولیّه لازم برای توسعه جهانگردی باشد. آنچه كه كشورها را از هم متمایز می‌سازد، خود به تنهایی جاذبه جهانگردی به شمار می‌رود. طرحهای جهانگردی در كشورهای در حال توسعه از طریق ارائه كمك‌های فنی و قرضه‌های مالی به طور وسیعی از طرف بیشتر سازمانهای مالی بین‌‌المللی و دفاتر تأمین‌كننده كمكهای اقتصادی و مالی جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.

 

آسیب‌شناسی جهانگردی از چشم انداز منتقدان

برخی از صاحبنظران، جهانگردی بین‌المللی، را نوعی استعمار اقتصادی تلقّی می‌كنند و برخی نیز به توأم بودن جهانگردی با تو¬ّرم بیش از اندازه اقتصادی تصریح می‌کنند؛ زیرا هزینه‌هایی كه جهانگردان وارد شونده بر یك كشور، صَرف اقامت، پرداخت به كاركنان و همینطور خرید كالا و غذا و افرد وابسته به این صنعت می‌كنند، موجب ایجاد فشار در بازار كالاها و خدمات شده و در نتیجه سطح قیمت‌ها را بالا می‌برند. همچنین افزایش تعداد جهانگردان موجب توسعه تأسیسات مورد نیاز جهانگردان گردیده و از این طریق باعث ترقّی سریع بهای زمین و مستغّلات می‌گردد. از طرف دیگر مخالفین این امر، اشتغال در صنعت جهانگردی را موجب تنزّل حیثیّت افراد یك ملّت می دانند.

 

چشم‌اندازهای مثبت به جهانگردی

به نظر مسئولان سازمان جهانی جهانگردی، این فعالیت، به طور كلّی از نظر اجتماعی و فرهنگی آثار مثبتی دارد.

جهانگردی، گسترش افق‌های اندیشه ساكنان كشورهای مقصد را از راه تغییر نگرش بومی و كاهش پیش‌داوری‌های با خصلت ملّی را میسّر می‌سازد. جهانگردی از نظر فرهنگی گسترش فرهنگ‌های منطقه‌ای، هنرهای مردمی، و گنجینه‌ها را امكان‌پذیر می‌سازد.

در حقیقت فوائد ناشی از فراگیری مهارتها، آشنایی با عقاید جدید یا نحوه و سطح زندگی جدید، لزوماً به معنای فراموش شدن نحوه زندگی سنتّی نیست كه بعضی از منتقدین ذكر كرده‌اند، بلكه با نظارت و برنامه‌ریزی و چارچوب صحیح و مقرّرات آگاهانه و حفاظت از محیط زیست می‌توان حداكثر استفاده را از این صنعت برد.

در مواردی كه برنامه‌ریزیهای جهانگردی مبتنی بر مطالعات و بررسی‌های قبلی بوده است، نتیجه مطالعات غالباً نشان داده كه سرمایه‌گذاران مطلع، سرمایه‌گذاری در صنعت جهانگردی را مرجّح بر سایر سرمایه گذاریها تشخیص داده‌اند.

به طور كلّی برخی از تأثیرات مثبت جهانگردی در كشورها عبارت است از:

1) صدور كالا از طریق خرید و ره‌آوردهای جهانگردی توسط سیاحان؛

2) ایجاد خدمات مختلف برای استفاده جهانگردان؛

3) توسعه و پیشرفت انواع تأسیسات جهانگردی و صنایع وابسته؛

4) توسعه و پیشرفت آژانسهای مسافرتی؛

5) توسعه و پیشرفت وسائل حمل و نقل؛

6) استفاده از درآمد ناشی از سرمایه گذاریهای خارجی؛

7) توسعه راهها و فرودگاهها؛

8) ایجاد مؤسسات و مراكز حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی؛

9) توسعه مؤسسات دیگر وابسته به صنعت جهانگردی؛

10) به وجود آمدن جاذبه‌های مختلف جهانگردی.

منبع:.tebyan.net

تعداد بازدید از این مطلب: 24
موضوعات مرتبط: مناسبات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شهادت امام محمد تقي علیه السلام

به مناسبت شهادت امام محمد تقي علیه السلام


 به مناسبت شهادت امام محمد تقي علیه السلامشهادت امام محمد تقي علیه السلام,امام محمد تقی سلام الله علیه

شناسنامه امام محمد تقی علیه السلام
مقام:امام نهم
نام: محمّد
لقب: جواد، التقی
کنیه: ابو جعفر
نام پدر: علی
نام مادر: خیزران
روز ولادت(ه ق): 10 رجب سال 195 ه ق
مکان ولادت:مدینه-عربستان سعودی
سلاطین زمان تولّد: محمّد امین
مدت امامت(ه ق): 17 سال
مدت عمر(ه ق): 25 سال
روز شهادت(ه ق):  30 ذیقعده سال 220 ه ق
فرمانروایان زمان:معتصم
قاتل: معتصم
محل دفن: کاظمین-عراق
فرزند پسر: 4
فرزند دختر:7
نگاهی به زندگانی امام جواد علیه السلام
آگاهیهای تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.
و نیز گفتنی است، زمانی که امام رضا علیه السلام به خراسان برده شد، هیچ یک از اعضای خانواده خود را به همراه نبرد و در آنجا تنها زندگی می کرد. و از اخبار مربوط به شهادت امام رضا علیه السلام چنین بر می آید که امام جواد علیه السلام آن هنگام در مدینه اقامت داشت و تنها برای غسل پدر و اقامه نماز به آن حضرت در طوس حضور یافت.
هنگامی که مأمون بعد از شهادت امام رضا علیه السلام در سال 204 به بغداد بازگشت، از ناحیه حضرتش اطمینان خاطر پیدا کرده بود، ولی این را می دانست که شیعیان پس از امام رضا علیه السلام فرزند او را به امامت خواهند پذیرفت و در این صورت خطر همچنان بر جای خود خواهد ماند.

او سیاست کنترل امام کاظم علیه السلام توسط پدرش را- که او را به بغداد آورده و زندانی کرده بود- به یادداشت و با الهام از این سیاست، همین رفتار را با امام رضا علیه السلام در پیش گرفت، ولی با ظاهری آراسته و فریبکارانه، به گونه ای که می کوشید نه تنها در ظاهر امر مسأله زندان و مانند آن در کار نباشد، بلکه با برخورد دوستانه، چنین تبلیغ شود که او علاقه و محبت ویژه نیز به ایشان دارد.

اینک نوبت امام جواد علیه السلام فرا رسیده بود تا به نحوی کنترل شود. مأمون برای انجام این هدف، دختر خود را به عقد وی درآورد و او را داماد خود کرد. از همین رهگذر بود که مأمون به راحتی می توانست از طرفی امام را در کنترل خود داشته باشد و از طرف دیگر آمد و شد شیعیان و تماس های آنان را با آن حضرت زیر نظر بگیرد.
بر اساس برخی نقلها، مأمون پس از ورود به بغداد- در سال204- بلافاصله امام جواد علیه السلام را از مدینه به بغداد فراخواند.(1) افزون بر این، مأمون متهم بود که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده است. اکنون می بایست با فرزند وی به گونه ای رفتار کند که از آن اتهام نیز مبرّی شود.
از روایتی که شیخ مفید از ریان بن شبیب نقل کرده، چنین بر می آید: موقعی که مأمون تصمیم به ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام گرفت، عباسیان برآشفتند؛ زیرا ترس آن داشتند که پس از مأمون، خلافت به خاندان علوی برگردد، چنانکه درباره امام رضا علیه السلام هم به سختی دچار همین نگرانی شده بودند.(2) ولی به طوری که از دو روایت فوق برمی آید، آنان مخالفت خود را به گونه دیگری وانمود کرده و گفتند: دختر خود را به ازدواج کودکی درمی آورد که :" لَم یتَفَقَّهُ فی دینِ الله ولا یعرف حلاله من حرامه ولا فرضاً من سنّته"؛کودکی که تفقه در دین خدا ندارد، حلال را از حرام تشخیص نمی دهد و واجب را از مستحب باز نمی شناسد.
مأمون در مقابل این برخورد، مجلسی برپا کرد و امام جواد علیه السلام را به مناظره علمی با یحیی بن اکثم، بزرگترین دانشمند و فقیه سنی آن عصر، فراخواند تا بدین وسیله مخالفان و اعتراض کنندگان عباسی را به اشتباه خود آگاه کند.(3) این در حالی بود که بنا به این دو روایت، هنگام عقد ازدواج ام فضل با امام جواد علیه السلام هنوز به آن حضرت " صبی" اطلاق می شده است.
مكتب علمى امام جواد علیه السلام
مي‏دانیم كه یكى از ابعاد بزرگ زندگى ائمه ما، بعد فرهنگى آنها است. این پیشوایان بزرگ هركدام درعصر خود فعالیت فرهنگى داشته در مكتب خویش شاگردانى تربیت مى‏كردند و علوم و دانشهاى خود را توسط آنان در جامعه منتشر مى‏كردند، اما شرائط اجتماعى و سیاسى زمان آنان یكسان نبوده است، مثلا در زمان امام باقرعلیه السلام و امام صادق علیه السلام شرائط اجتماعى مساعد بود و به همین جهت دیدیم كه تعداد شاگردان و راویان حضرت صادق علیه السلام بالغ برچهار هزار نفر مى‏ شد، ولى از دوره امام جواد تا امام عسكرى علیه السلام به دلیل فشارهاى سیاسى و كنترل شدید فعالیت آنان از طرف دربار خلافت، شعاع فعالیت آنان بسیار محدود بود و ازاین‏ نظر تعداد راویان و پرورش یافتگان مكتب آنان نسبت ‏به زمان حضرت صادق علیه السلام كاهش بسیار چشمگیرى را نشان مي‏دهد.
بنابراین اگر مى‏خوانیم كه تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب صد و ده نفر بوده‏اند (4) و جمعا 250 حدیث از آن حضرت نقل شده (5) ، نباید تعجب كنیم، زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر، زود به شهادت رسید و به اتفاق نظر دانشمندان بیش از بیست و پنج‏ سال عمر نكرد!
درعین حال، باید توجه داشت كه در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت، چهره‏هاى درخشان و شخصیتهاى برجسته‏اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى بودند كه هر كدام در صحنه علمى و فقهى وزنه خاصى به شمار مى‏رفتند، و برخى داراى تالیفات متعدد بودند.
از طرف دیگر، روایان احادیث امام جوادعلیه السلام تنها در محدثان شیعه خلاصه نمى‏شوند، بلكه محدثان و دانشمندان اهل تسنن نیز معارف و حقایقى از اسلام را از آن حضرت نقل كرده‏اند. به عنوان نمونه «خطیب بغدادى‏» احادیثى با سند خود ازآن حضرت نقل كرده است. (6) هم چنین حافظ «عبد العزیز بن اخضر جنابذى‏» در كتاب «معالم العترة الطاهرة‏» (7) و مؤلفانى نیز مانند: ابو بكر احمد بن ثابت، ابواسحاق ثعلبى، و محمد بن مندة بن مهربذ در كتب تاریخ و تفسیر خویش روایاتى از آن حضرت نقل كرده‏اند. (8)
نحوه شهادت حضرت
درباره آمد و شد امام در مدینه و احترام مردم نسبت به آن حضرت، اطلاعات مختصری در پاره ای از روایات آمده است.(9)
فراخوانی آن حضرت به بغداد، در سال 220، توسط معتصم عباسی، آن هم درست در همان اولین سال حکومت خود، نمی توانست بی ارتباط با جنبه های سیاسی قضیه باشد. به ویژه که درست همان سال که حضرت جواد علیه السلام به بغداد آمد، رحلت کرد؛ این در حالی بود که تنها 25 سال از عمر شریفش می گذشت. عناد عباسیان با آل علی علیه السلام به ویژه با امام شیعیان که در آن زمان جمعیت متنابهی تابعیت مستقل آنها را پذیرفته بودند، شاهدی است بر توطئه حکومت در شهادت امام جواد علیه السلام. همچنین خواستن آن حضرت به بغداد و درگذشت وی در همان سال در بغداد، همگی شواهد غیرقابل انکاری بر شهادت آن بزرگوار به دست عوامل عباسی می باشد.
مرحوم شیخ مفید، با اشاره به روایتی درباره مسمومیت و شهادت امام جواد علیه السلام، رحلت آن حضرت را مشکوک دانسته است.(10) بنا به روایت مستوفی، عقیده شیعه بر این است که معتصم آن حضرت را مسموم نموده است.(11)
پاره ای از منابع اهل تسنن، اشاره بر این دارند که امام جواد علیه السلام به میل خود و برای دیداری از معتصم عازم بغداد شده است.(12) در حالی که منابع دیگر، حاکی از آنند که معتصم به ابن زیات مأموریت داد تا کسی را برای آوردن امام به بغداد بفرستد.(13) ابن صبّاغ نیز با عبارت" اِشخاص المعتصم له من المدینة"(14) این مطلب را تأیید کرده است.
مسعودی روایتی نقل کرده که بنابر آن، شهادت آن حضرت به دست ام فضل، در زمانی رخ داده که امام از مدینه به بغداد نزد معتصم آمده بود.(15) ام فضل پس از شهادت امام، به پاس این عمل خود به حرم خلیفه پیوست.(16) این نکته را نباید از نظر دور داشت که ام فضل در زندگی مشترک خود با امام جواد علیه السلام از دو جهت ناکام مانده بود:
نخست آن که از آن حضرت دارای فرزندی نشد.
دوم آن که امام نیز چندان توجهی به وی نداشت .
 ام فضل یک بار (گویا از مدینه) نامه ای نگاشت و از امام نزد مأمون شکایت کرد و از این که امام چند کنیز دارد گله نمود، ولی مأمون در جواب او نوشت:
ما تو را به عقد ابوجعفر درنیاوردیم که حلالی را بر او حرام کنیم، دیگر از این شکایتها نکن.(17) به هر حال، ام فضل پس از مرگ پدر، امام را در بغداد مسموم کرد و راه یافتن او به حرم خلیفه و برخورداری از مواهب موجود در آن، نشانی از آن است که این عمل به دستور معتصم انجام شده است.(18) و بالاخره امام جواد علیه السلام به شهادت رسید و حرم مطهر ایشان در کاظمین عراق قرار دارد که ملجا و پناهگاه عاشقان ایشان است .

منبع:beytoote.com

تعداد بازدید از این مطلب: 20
موضوعات مرتبط: اخبار سیاسی , مناسبات , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شروع مدارس

شکوفه های علم و دانش در گیلان شکفتند

رشت - ایرنا - شکوفه ها و غنچه های علم و دانش سرزمین گیلان روز دوشنبه در آخرین روز از فصل تابستان با شکفتن زیبایشان هوایی دلنشین و عطرآگین به ارمغان آوردند.

 

امروز دوشنبه سی یکم شهریور آخرین روز سومین ماه دومین فصل سال 1393 استان گیلان مهد علم و دانش دیار میرزاکوچک خان جنگلی ، سرزمین بزرگانی همچون آیت الله بهجت فومنی ، پروفسور سمیعی و شیون فومنی در هوایی ابری و بارانی شاهد روز زیبایی است. 

صبح امروز در خانه ها که باز شد، عطر دل انگیز شکوفه ها و غنچه ها همه جا پیچید و شور و نشاط وصف ناپذیری در کوچه و خیابان های شهرهای گیلان به وجود آمد. 

شکفتن غنچه ها و شکوفه ها جای جای استان گیلان را بهاری کرده و صحنه های زیبایی را به وجود آورده است. 

پدران و مادران هر کدام شکوفه و غنچه به دست ، مسیر خانه تا مهد تعلیم و تربیت را پیمودند تا شکوفه ها و غنچه هایشان را به بوستان های علم و دانش تحویل دهند. 

من هم همانند غنچه ها و شکوفه ها آرام و قرار نداشتم صبح زود از خواب بیدار شدم تا قبل از پوشش خبر 'مراسم جشن شکوفه ها در دبستان شاهد دختران فرحناز معصومی در رشت ' گزارشی از شور و حال شکوفه ها و غنچه های گیلان تهیه کنم. 

از منزل که بیرون آمدم در مسیر راه تعدادی از غنچه ها و شکوفه ها را شاداب و خوشحال دیدم و تعداد انگشت شماری را ناراحت و غمگین ، به سراغشان رفتم و از احساسشان از اولین روز ورود به مدرسه پرسیدم. 

شکوفه ای شاداب و خوشحال نظرم را به خود جلب کرد به سراغش رفتم خودش را مانی معرفی کرد و از این که برای اولین بار به باغ علم و دانش می رود خیلی خوشحال است. 

مادرش می گوید : مانی از اینکه به کلاس اول می رود خیلی شور و هیجان دارد و صبح زود با صدای مانی، اینکه مامان مدرسه ام دیر شده ، از خواب بیدار شدم. 

سوگند یکی از غنچه های شهرمان 'رشت ' است ، او می گوید : می خواهم به پیش دبستانی بروم تا دوستان زیادی پیدا کنم از تنهایی و بدون دوست بودن خسته شده ام. 

مادر که محکم دستان کوچک دخترش را در دست دارد، بیان می کند : از اینکه امروز برای اولین بار برای ساعاتی از سوگند جدا می شوم، خیلی غمگین هستم و دلم گرفته است. 

امروز با دیدن این صحنه های زیبا از جشن شکوفه ها، یاد اولین روز ورود به مدرسه خودم افتادم، یاد پدر به خیر و روحش شاد زمانی که با خداحافظی از مادر، همراه او به مدرسه رفتم .

امروز با دیدن معلمان مهربان و دلسوز که چگونه کلاس اولی ها را برای حضور در مدرسه هدایت می کردند ، یاد معلم کلاس اولم 'خانم فومنی' افتادم.

جشن شکوفه ها 'کلاس اولی ها' و غنچه ها 'پیش دبستانی' صبح امروز در سراسر استان گیلان برگزار می شود. 

بیش از 30 هزار کلاس اولی در استان گیلان امروز دوشنبه با برگزاری جشن شکوفه ها راهی بوستان های علم و دانش شدند. 

بیش از 20 هزار کودک مقطع پیش دبستانی تحت پوشش آموزش و پرورش گیلان نیز با عنوان 'غنچه ها' راهی مدرسه شدند. 

حضور شکوفه ها و غنچه ها به منظور آشنایی کلاس اولی ها و پیش دبستانی ها با محیط آموزشی یک روز زودتر انجام می گیرد. 

همچنین به مناسبت بازگشایی مدارس فردا اول مهر همه دانش آموزان استان گیلان راهی مدرسه می شوند و سال تحصیلی 94 – 93 را آغاز می کنند. 

بر اساس آخرین آمار دریافتی تاکنون بیش از 360 هزار دانش آموز در سامانه ثبت نام کردند. 

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان نیز برای دانش آموزان به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیام منتشر کرد ، در پیام مهدی حاجتی آمده است: مهر ، ماه رنگ های گوناگون برگ هایی است که از شاخه های پر محبت درختان به پایین آمده اند تا در زیر قدم هایی قرار گیرند که قرار است با دانش اندوزی و دین ورزی مسیر همیشه نورانی رسیدن به فهم درست از هستی و هستی آفرین را به خوبی بپویند . 

در ادامه این پیام افزوده شده : مهر، ماهی که آغاز آن یادآور رشادت های شهدای والامقام به ویژه شهدای دانش آموز و فرهنگی است که با گذشت از تن و جان خود، بهترین و والاترین آموزش ارزش ها را ارائه نموده اند و بیشترین اثر را در دل های ما حک کرده اند . 

در پیام حاجتی آورده شده: اکنون که در آستانه مهری دیگر ، درهای مهربانی مدارس گیلان برای حضور شما دانش آموزان گشوده شده و با همهمه دل انگیز صدای شما رونقی دوباره یافته؛ جای آن دارد که با مغتنم شمردن این روزها در کنار کسب دانش ، تزکیه و ورزش را وجهه همت خویش قرار دهید و هر لحظه از زندگی را در مسیر رسیدن به سعادت ، به یاد حضرت سبحان شیرین نمایید . 

منبع :ایرنا

تعداد بازدید از این مطلب: 91
موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0



عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان حوادث مهم مدرسه ما و آدرس eaedr1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود